کمپوزیسیون در تیزرهای تلویزیونی

امروز با همکاران در خصوص تیزر تلویزیونی دو برند غذایی و شوینده بحث می کردیم که مدت‌هاست از اکثر شبکه‌های داخلی پخش می شوند. بحث در خصوص هماهنگی متن و تصویر بود که خوب طبیعتاً به مسائل زیادی از جمله بازیگران و دکور تیزر ارتباط دارد. این مساله کمی ذهنم را مشغول نگه داشت تا حدی که مجاب شدم دو تیزر مذکور را از اینترنت پیدا کنم و چندبار با دقت بیشتر نگاه کنم.
یکی تیزر پودر لباسشویی پرسیل و دیگری تیزر برنج هایلی بود. در هر دو این تیزرها که اتفاقاً از نظر سبک ساخت، دکوپاژ و میزانسن خیلی شبیه هم بودند یک نکته مشترک وجود داشت و آن هم عدم رعایت یک شاخص مهم در ساخت تبلیغات تلویزیونی بود که از آن با نام کمپوزیسیون یاد می شود.
کمپوزیسیون در سینما و در تصویر به معنای چگونگی قرار گرفتن عناصر موجود در صحنه از جمله دکورها، اشیا، نور، رنگ‌ها و شخصیت‌ها در کنار یکدیگر است و دقت در انتخاب، چینش و حتی کاربری هر یک از این المان‌ها در تیزر عاملی مهم در موفقیت و اثربخشی تیزر است. از آنجا که تبلیغ به نوعی بزرگنمایی واقعیت خوانده می شود رعایت اصولی این شاخص می تواند در باورپذیرتر شدن تبلیغ موثرباشد.
درست نکته و چیزی که در این دو تیزر رعایت نشده بود و به قول همکارانم در تیزر برنج هایلی در حالی که ظرف‌های خورشت و سالاد دست نخورده هستند، دیس برنج روی میز خالی می شود و بازیگر زن دیس تازه ای را به روی میز می آورد یا در تیزر پرسیل وقتی بازیگر اصلی از دخترک می پرسد: "تولدت چطور بود؟" مادر دخترک مهلت حرف زدن را به بچه نمی دهد و خودش پاسخ آن زن را می دهد که "خیلی خوش گذشت ولی لکه های روی لباسش پاک نمی شن!"  انگار که تلاش شده است یک سری حرفها تند و سریع زده شود تا زمان تیزر کوتاه شود چون ممکن است لحن کودکانه تیزر را طولانی کند در جایی دیگر از همین تیزر لباس شسته شده دخترک که توسط مادر برای نمایش عملکردپودر نشان داده می شود بسیار کوچک تر از سایز اوست.

/ 2 نظر / 33 بازدید
*ღ*مرد احساسی*ღ*

سلام....وبتون خیلی جالب بود برام واقعا خسته نباشید اگه ممکنه ب کلبه احساسی منم سری بزنید بازم میام وبتون فعلا

حق پرست

به نظر نمی رسد که تیزر پرسیل ایرانی باشد.