بانکداری در شبکه های اجتماعی

 فرنود حسنی

در سال‌های اخیر با رشد و توسعه فناوری‌های مبتنی بر وب و ارتقا ظرفیت شبکه‌های تعاملی در محیط اینترنت، شاهد گرایش عمومی به سوی شبکه‌های اجتماعی بوده‌ایم. توسعه شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک مقوله جدید فناورانه و به عنوان یک زیرساخت ارتباطی و تعاملی که منجر به حضور و فعالیت عمومی در آنها می‌شود علاوه بر مزیت‌ها و فرصت‌های بسیاری که ایجاد می کنند طبیعتا با خود چالش‌ها و مسائلی نو به همراه دارند که بهترین شیوه و روش برای مواجهه با این چالش‌ها در گام اول شناخت و تحلیل تهدیدها و فرصت‌های حاصل از آنهاست.

نکته بارز و ناگزیر آن است که چه بخواهیم و چه نخواهیم دنیای شبکه های اجتماعی روز به روز گسترده‌تر و متنوع‌تر و از همه مهمتر کاربردی‌تر و تخصصی‌تر می شود و این ما هستیم که باید خود را برای بهره گیری از مزیت‌های بی‌شمار آنها آماده کنیم.

مقوله هایی همچون آموزش، اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، تبلیغات مفاهیمی هستند که در حوزه اجتماعی بسیار مهم و حساس هستند، این تاثیر زمانی نمایان تر می شود که بدانیم شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از بسترهای مهم  ترویج و حتی فروش محصولات و خدمات کسب و کارهای مختلف قابل استفاده هستند.

از دلایل پذیرش اجتماعی بالای اطلاع رسانی و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می توان به تبادل پیام ها میان شبکه های دوستی، کوتاه بودن پیام‌ها و همچنین قابلیت های چند رسانه‌ای شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد اما نکته مهم در پذیرش آموزش‌های اجتماعی در این شبکه‌ها این است که بسیاری از اوقات مفاهیم و مطالب از طریق دوستان و آشنایان به مخاطب منتقل می‌شود و به همین دلیل او در برابر پذیرش آموزش ضمن اینکه مقاومتی نشان نمی دهد حتی از آن استقبال هم می کند و حتی ممکن است خود عاملی برای نشر آن محتوای آموزشی باشد.

با این تفاسیر به نظر می رسد ذات و ماهیت شبکه‌های اجتماعی چیزی جدا از دنیای واقعی انسانی نیست که به واسطه فناوری ها و امکانات نرم افزاری زمینه ارتباط سریع‌تر و راحت‌تر انسان‌های را باعث می شود و همانند جامعه و دنیای واقعی ممکن است با چالش ها و مشکلات و خوبی هایی نیز همراه باشد و این هنر و توانمندی متخصصان و مدیران و تصمیم گیران است که این بسترهای مفید را در راستای اهداف کلان کسب و کار مورد استفاده قرار دهند. آمارها نشان می دهند که 85 درصد از طرفداران هر برندی در فیس بوک، آن برند را به دیگران توصیه کرده اند همچنین 43 درصد از بازاریابان در سال 2013، مشتریانی از طریق لینکداین پیدا کرده اند و حدود 46 درصد از کاربران آنلاین هنگام تصمیم گیری برای خرید، به اطلاعات رسانه اجتماعی اعتماد می‌کنند.

آمارهایی از این دست که توسط موسسات معتبر بین المللی استخراج شده اند بر اهمیت بیش از پیش بهره برداری اصولی از شبکه های اجتماعی برای توسعه کسب و کار تاکید دارند. در این میان بانک ها به عنوان نهادهای ارایه دهنده خدمات به گروه های مختلف اجتماعی می توانند از این بستر که ضریب نفوذ بالایی در میان لایه های مختلف دارند بهره برداری کنند. البته این حضور در شبکه های اجتماعی همراه با چالش ها و مسائلی است که هر یک به تنهایی مجال بحث و بررسی خود را می طلبد اما اگر بخواهیم به طور اجمالی به آن اشاره کنیم می توانیم از ضرورت برنامه ریزی جدی بانک ها در سطح کلان برای حضور رسمی در شبکه های اجتماعی و ضرورت حضور تبلیغاتی و بهره برداری از اطلاعات و سنجش ذائقه عمومی در این شبکه ها یاد کنیم. همچنین نقش مهم کارکنان بانک ها از یک سو و مشتریان وفادار آنها برای ترویج برند بانک هادر شبکه های اجتماعی غیرقابل انکار است. 

/ 1 نظر / 90 بازدید
باشگاه مدیران و متخصصان ایران (سیمرغ)

سلام، وقت بخیر باشگاه مدیران و متخصصان ایران (سیمرغ) در راستای ایجاد تعامل بین صاحبان ایده، مدیران، متخصصان، سرمایه گذاران و توسعه کارآفرینی در کشور، تأسیس شده است تا در قالب شبکه مجازی و غیرمجازی امکان دسترسی آنان را به یکدیگر با صرف وقت، هزینه و انرژی کمتر و با سهولت بیشتر، ممکن سازد. درخواست تبادل لینک داریم، در صورت تمایل اعلام فرمائید. باتشکّر روابط عمومی باشگاه سیمرغ http://30morghclub.persianblog.ir/