نسل آینده شبکه های اجتماعی مبتنی بر اقتصاد دیجیتال

 

نسل آینده شبکه های اجتماعی مبتنی بر اقتصاد دیجیتال

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از بستر‌های نوین به سرعت در حال تاثیر گذاری بر زندگی بشر است. این تاثیر در همه وجوه اجتماعی دیده می‌شود. از آن جمله تاثیر شدید فناوری اطلاعات بر اقتصاد است. در اقتصاد جدید که مبتنی بر شبکه‌های رایانه ای است محیط کسب و کار در حال تبدیل به  محیطی دیجیتالی (رقمی) است. چنین اقتصادی را با عناوینی همچون اقتصاد شبکه‌ای یا اقتصاد دیجیتال[1] نیز نامیده‌اند. اقتصاد دیجیتال که تحت عنوان اقتصاد اینترنتی، اقتصاد نوین یا اقتصاد مبتنی بر شبکه نیز نامیده می‌شود به اقتصادی اطلاق می‌گردد که قسمت اعظم آن بر پایه فناوری های دیجیتال شامل شبکه‌های ارتباطی، رایانه‌ها، نرم‌افزارها و سایر فناوری های اطلاعاتی است.

چالش افزایش حجم اطلاعات از یک سو و مقوله افزایش سرعت پردازش اطلاعات از سوی دیگر به علاوه افزایش تعداد کاربران و سرعت بالای دسترسی آنها به اطلاعات در سرتاسر جهان شرایط را در دنیای وب به سمتی پیش برد که دیگر شرکت ها به تنهایی قادر به تامین حجم بسیار زیاد اطلاعات کارآمد و مورد نیاز برای میلیون ها کاربران با زبان ها, فرهنگ ها و دیدگاه های مختلف نبودند و به همین خاطر اندک اندک فناوری های وب رویکرد شرکت محوری را تغییر دادند و راهبرد کاربر محوری را در پیش گرفتند. در این رویکرد تمامی شرایط و بسترها برای راحتی کاربران فراهم شد تا زمینه تعامل و حضور فعال آنها را در خلق و انتشار محتوا فراهم آورد و اینگونه شد که ظرف مدت کوتاهی وب ماهیت جدیدی به خود گرفت و توانست جریان دو طرفه ای را برای ارتباط مدوام بین شرکت ها و کاربران فراهم آورد.  در این تعریف و نگرش جدید از وب, این کاربران هستند که با شعار اشتراک اطلاعات می توانند مطالب مورد نظر خود را بخوانند, ویرایش کنند, به سایر دوستان معرفی کنند؛ این رویداد و پدیده جدید وب 2.0 نام گرفت.

در سال های اخیر مفهوم وب اجتماعی (وب 2.0) در حال ساختن راه جدیدی برای بازاریابی است که مردم را به سوی یک گفتمان آنلاین هدایت می کند. این روزها بیشترین نوع تبلیغات قابل اعتماد برای مردم توصیه هایی است که از سوی افراد دیگر برای خرید کالاها ارایه می شود. بر این اساس امکان مانیتورینگ کاربران از جنبه محل های حضور آنها و موضوعات مورد علاقه ایشان فراهم می شود.

بر اساس این تعریف وب 2.0 می تواند جنبه های مختلفی را شامل شود که می تواند در سه شاخه خلاصه شود؛ برنامه های کاربردی, برنامه های توانمند ساز و تاثیرات اجتماعی که در شکل زیر می توان این ساختار را مشاهده کرد.

ما در عصر رسانه های اجتماعی به سر می بریم و از این رو گزینش راهبردی برای حرکت در این فضای جدید کسب و کار بسیار حیاتی و ضروری است. رسانه های اجتماعی موقعیت های بسیار خوبی را برای انجام تحقیقات بدون هزینه در محیط مجازی فراهم می آورند. این تحقیقات به شرکت ها کمک می کند تا اهداف خود را انتخاب کنند و میزان بازگشت سرمایه خود را محاسبه کنند.

منظور اصلی از بازاریابی اجتماعی این نیست که خیلی سریع بتوان به کسب و کار پرداخت بلکه بازاریابی اجتماعی زیرساخت ها و فرایندهایی را برای شرکت فراهم می کند تا در نهایت هوادران و دوستداران یک برند به خریداران محصولاتش تبدیل شوند.

به عبارت بهتر بازاریابی با رسانه های اجتماعی آگاهی نسبت به برند را افزایش می دهد و موجب فروش در آینده می شود.

رسانه اجتماعی در یک معنای وسیع بر محتوای خلق شده از سوی کاربران در محیط وب تاکید دارد که هر شخصی با هر ویژگی شخصیتی, رفتاری, تحصیلی, سنی و جنسیتی می تواند آن را به سادگی ایجاد و منتشر کند. اینکه مردم در محیط آنلاین چگونه در مورد برند شما قضاوت می کنند مساله ای است که نمی توانید به سادگی از کنارش عبور کنید و بهترین ابزار برای تاثیر بر این قضاوت ها و مدیریت دیدگاه های افراد استفاده از رسانه های اجتماعی است. از این رو این وظیفه سازمان هاست تا با تهیه انواع بسترها و خدمات تمام نیازهای مشتریان را پاسخگو باشند.

رسانه های اجتماعی در جهان امروز در حال تبدیل شدن به مراکزی در وب برای عضویت و ارتباط گروه های مختلف مردم هستند که عموماً نیز به موضوعات خاصی علاقه مشترک دارند. این سایت ها بر اساس فلسفه ساده ای بنا شده اند: حضور داشتن در جایی که مخاطبان شما وقت صرف می کنند. این حضور به چند طریق به شرکت ها کمک می کند:

1-      در معرض دید مشتریان هدف قرار گرفتن

2-      امکان تعامل با مشتریان هدف

3-      به اشتراک گذاری هویت سازمانی و تجاری شرکت

این سایت ها به شرکت ها فرصتی برای قرارگرفتن در جریان گفتگوهایی را می دهد که در محیط وب در خصوص برند شرکت انجام می شود. چرا که رسانه های اجتماعی ابزار بسیار ساده ای برای انتشار محتوا و اظهار نظر مردم درباره خوبی ها و بدی های برندها هستند و قرار گرفتن در جریان این گفتگوها و اظهار نظرها بسیار مهم و ارزشمند محسوب می شود.

بنگاه های تجاری با استفاده از رسانه های اجتماعی می توانند تعداد زیادی از مردم را بدون پرداخت هزینه های سرسام آور تبلیغاتی در اختیار داشته باشند همچنین استفاده از وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی تجاری می تواند باعث افزایش بازدیدکنندگان سایت شود که این مساله زمینه ساز افزایش Page Rank سایت و در نهایت هدایت ترافیک کاربری بیشتری بر روی سایت بنگاه تجاری خواهد شد.

رسانه های اجتماعی به کسب و کار ها اجازه می دهند تا ارتباط مستقیم و صمیمانه تری با مردم داشته باشند. در واقع کارکرد رسانه های اجتماعی یک عملکرد اختصاصی را برای هر کاربرد به همراه دارد و چه چیزی می تواند بهتر از این باشد که بتوان با مردم ارتباط مستقیم و مناسبی را برقرار کرد. طبقه بندی بازار در این محیط بسیار انتخابی تر است چرا که مردم می توانند اقدام به قراردادن خود در طبقه بندی ها و گروه های مختلف کنند و این مساله به شرکت ها فرصت می دهد به پخش اطلاعات بپردازد.


[1] Digital Economy

/ 0 نظر / 11 بازدید