گردشگری الکترونیک کارکردها و چالش ها

گردشگری الکترونیک کارکردها و چالش ها

 

فرنود حسنی

کلید واژگان: گردشگری الکترونیک, e-tourism, تجارت الکترونیک, سرویس های الکترونیک,ET

 

مقدمه:

توسعه فناوری اطلاعات بر حوزه های مختلف کسب و کار و زندگی جاری بشر امروزی اثر داشته است و زمینه تحول, تسریع و تسهیل امور را با ایجاد بسترهای یکپارچه فراهم آورده است. در این میان صنعت گردشگری به عنوان یکی از کسب و کارهای سودآور و مهم دنیا در سال های اخیر تجربه ها و تحولات جدیدی را مشاهده کرده است و با تغییراتی چشمگیر سعی کرده است تا گام های بزرگی برای تطبیق خود با فناوری های نوین بردارد. این انطباق پذیری بر حوزه های مهم این صنعت از جمله زیرساخت ها, فناوری ها, متدها و کارکردها اثرگذار بوده است و باعث افزایش رضایت کاربران نهایی یا همان گردشگران شده است.

واژه ای به نام گردشگری الکترونیکی چند سالی است که در کشور ما به گوش می رسد و این واژه در سایر نقاط جهان حدود 15 سال است با نام e-tourism برای خود جا باز کرده. گردشگری خود یکی از بزرگ ترین صنعت های دنیاست که برای برخی کشورها به عنوان بزرگترین منبع درآمد و یک ثروت ملی به شمار می آید و این امر باعث شده تا تقریبا تمام کشورهای دارای این صنعت به مقوله الکترونیکی کردن آن نیز توجه خاصی داشته باشند.

نقش فناوری اطلاعات در توسعه این صنعت از دو جنبه قابل بررسی است: یکی به کارگیری فناوری اطلاعات در اطلاع رسانی و ارایه خدمات گردشگری که به معنای استفاده همه جانبه از پتانسیل های صنعت فناوری اطلاعات جهت توسعه زیر ساخت های صنعت گردشگری است و دیگری گردشگری مجازی که به معنای الکترونیکی شدن منابع گردشگری موجود و یا حتی فضاهای ساختگی است.

تاریخچه

پیامدهای بالقوه توسعه گردشگری الکترونیک ‌ فعالیت گردشگری از سال ۱۹۵۰میلادی دچار تحولات عظیمی شد که برخی آن را “انقلاب گردشگری” نام نهاده اند.اینتحول منجر به بلوغ و ظهور “گردشگری انبوه”‌ ‌شده و در آینده نزدیک به “گردشگریکیفی” تبدیل خواهد شد.

در حال حاضر گردشگری، فعالیتی قدرتمند و حرفه‌ای بزرگ در سطحجهان است. به نحوی که ابتدا قبل از نفت،آنگاه همردیف آن و سپس بالاتر از آن قرارگرفته است. در سال ۱۹۹۲ از هر ۱۵ نفر شاغل در جهان، ۱ نفر در بخش گردشگری فعالبوده‌اند. و کل شاغلین این بخش در همان سال ۱۳۰ میلیون نفر بوده است. در حالحاضر(دسامبر سال ۲۰۰۳ میلادی) میزان ۱۰ درصد از شاغلان دنیا در مشاغل وابسته به بخشگردشگری فعالیت دارند.‌ تعداد گردشگران در جهان در سال ۱۹۹۶ برابر ۵۹۲ میلیون نفر ودرآمد حاصله برابر ۴۲۳ میلیارد دلار بوده است. میزان درآمد فعالیت گردشگری از سال۱۹۵۰تا ۱۹۹۲، ۱۳۲ برابر شده و برآورد شده است که در سال ۲۰۰۵ بیش از ۱۵۷ میلیوننفر در این بخش شاغل باشند. از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ حدود ۴۰ میلیون شغل در این بخشایجاد می‌شود. و از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ هر ساله ۷۵۰ میلیون نفر به گردشگری خواهندپرداخت.

درآمد گردشگری در سال ۲۰۰۵ حدود ۶/۶ درصد از درآمد ناخالص جهان خواهد بود. میزان درآمد صاحبان دفاتر خدمات مسافرتی، هتلداران و شرکتهای هواپیمائی حدود ۸۰۰میلیارد دلار و میزان درآمد برای صنایع و اشخاص شاغل در این بخش (مستقیم و غیرمستقیم) در حدود ۵۵۰ میلیارد دلار برآورد شده است. ‌ حجم مبادلات گردشگریبین‌المللی بیش از ۲۰ درصد از کل مبادلات بین‌المللی است. ‌ براساس پیش‌بینیسازمان جهانی جهانگردی” در سال ۲۰۱۰ در حدود ۱ میلیارد و ۱۸ میلیون نفر به گردشگریخواهند پرداخت و درآمد ناشی از گردشگری بین‌المللی در همان سال به ۵/۱ تریلیون دلارخواهد رسید. این ارقام تا سال ۲۰۲۰ سالانه ۶/۱ میلیارد نفر گردشگر و درآمدسالانه‌ای بیش از ۲ تریلیون دلار خواهد رسید. که در حدود ۷/۴ برابر درآمد گردشگریدر سال ۱۹۹۶ است. در مواردی کارشناسان اقتصاد منطقه‌ای، گردشگری را بعنوان تنهاعامل استقرار منابع و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته پنداشته‌اند.‌ اهمیت فناوریاطلاعات ‌ بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸ میلادی تولیدات ناشی از فناوری اطلاعات ۸ درصداز کل تولید ناخالص ملی ایالات متحده را تشکیل داده که به میزان ۳۵ درصد از رشدواقعی اقتصاد ملی آن کشور نیز بوده است. ‌

در ایالت ویرجینیا ۸/۷۶ درصد از شهرونداناز خانه یا محل کار خود به اینترنت دسترسی دارند. ۳۸ درصد از آنها از اینترنت و پستالکترونیک بطور روزانه استفاده می کنند که نشان دهنده عمومیت یافتن اینترنت است.‌ تعداد پایگاهها در اینترنت از ۱۱۱ پایگاه در سال ۱۹۷۷ به ۱۰ هزار پایگاه در سال۱۹۸۷رسید.این تعداد در سال ۲۰۰۲ به بیش از ۲ میلیون پایگاه رسید.تعداد کاربراناینترنت نیز از‌ ۴۰۷ میلیون نفر در سپتامبر سال ۲۰۰۱ به ۸۴۰ میلیون نفر در سپتامبر۲۰۰۲نفر در ۲۱۸ کشور رسید.پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۰۵ این رقم به حدود ۲ میلیاردنفر و تا سال ۲۰۲۰ به بیش از ۸۰ درصد جمعیت روی کره زمین برسد.‌‌

مفاهیم و کاربردهای گردشگری الکترونیک

گردشگریالکترونیکی[1]عبارتاز فن تلفیق متدهای کسب و کارهای الکترونیکی و فناوری اطلاعات در شیوه ها و ابزارهای تدارک, ارایه و پشتیبانی خدمات گردشگری برای ارایه خدمات مورد نیازگردشگران. با کیفیتی بالاتر و هزینه‌ای کمتر است. در واقع ET ارایهالکترونیکی تمامی خدماتی است که در گذشته گردشگران به صورت سنتی از آنها استفادهمی‌کردند به علاوه خدماتی که به واسطه فناوری اطلاعات میسر شده‌اند.

از نگاهی دیگر به طور عام، کلیه اجزای کسب و کار از قبیل تجارت الکترونیکی تحقیق و توسعه الکترونیکی تولید محتوا و ارایه خدمات به صورت الکترونیکی در فضای مجازی یا ارتباطی را شامل می شود.

همچنین گردشگری الکترونیکی به مجموعه ای از پایگاه های اینترنتی (دولتی و خصوصی) و استانداردها و پروتکل های خاصی اطلاق می شود که با تولید و بازنشر اطلاعات در فرمت های مختلف از قبیل متن، تصویر، کاتالوگ و بوشور ، تیزرهای تبلیغاتی و حتی خدماتی از قبیل رزرو هتل و خرید الکترونیکی، معنا می یابد.

ارزشگردشگری الکترونیک هنگامی آشکار شد که رویکردهای مبتنی بر Single Window به سایت هایفعال در زمینه ET اضافه شد. مطابق رویکرد Single Window یک گردشگر هنگامی که به یکسایت ET وارد می‌شود تنها از طریق همان سایت و با برخورد برخورد با یک استانداردخاص مورد استفاده در سایت کار کرده اما تمامی خدمات مورد نیاز خود را دریافتمی‌کند. به این معنا که گردشگر نیازی ندارد که هر یک از سرویس های مورد نظر خود رااز طریق یک سایت مجزا و با واسط کاربری[2]جدید مرتفع کند، بلکه تمامی

/ 3 نظر / 59 بازدید
سیما

سلام وبلاگ خوبی دارید. یک سایت خوب برای پیدا کردن مقالات تخصصی به شما معرفی می کنم. پایگاه اینترنتی ایران نمایه www.irannamaye.ir در این سایت بیش از یک میلیون مقاله تمام وجود دارد. همچنین جستجوی عناوین و ثبت نام در آن رایگان می باشد.

رضا

___________0000________________0000 ________00_________________________00 ______0_______________________________0 ____0__00000___00000___________________0 ___0__0000000_0000000___________________0 __0___000000000000000__000000000000000___0 _0_____0000000000000____0000000000000_____0 00______00000000000_______________________00 0_________0000000__________________________0 0___________000____________________________0 0____________0_____________________________0 0___________________________________________0 0__________________________________________0 0__________________________________________0 _0___________000____________000___________0 __0____________00000000000000____________0 ___00____________000____000____________00 _____0_____________000000____________0 _______00__________________________ وبلاگت خیلی جذاب و باحاله به منم سر بزن..رای یادت نره هااااااااااا.ممنون منتظر حضور پر مهرت هستم.با تبادل لینک موافقی

عليرضا

وبلاگتون عاليه و منو پاي كامپيوتر ميخ كوب كرد لطفا از وبلگم ديدن كنيدوآدرسم رو لينك كنيد ممنونم[ماچ]