تحلیل عملکرد بانک سامان در حمایت از والیبال ملی ایران

 فرنود حسنی: این روزها و پس از صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی, تب والیبال به دلیل حضور تیم ملی ایران در لیگ جهانی به شدت بالا گرفته است و صحبت روز مردم ایران موفقیت های چشمگیر و درخشان تیم ملی بزرگسالان در برابر بزرگان والیبال دنیاست. در این میان گذشته از دستاوردها و موفقیت های ورزشی, جامعه ورزش ما شاهد یک دستاورد جدید در ابعاد ملی نیز بود و آن حضور و همراهی یکی از مشهورترین و موفق ترین بانک های دو دهه اخیر ایران به عنوان حامی در کنار این تیم موفق است.

والیبال ملی ایران با مدیریت بسیار خوب داورزنی رییس فدراسیون در سال های اخیر از رشد و موفقیت های قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است و این مساله زمانی جلوه مهمتری پیدا می کند که بدانیم این رشته ورزشی جزو معدود رشته های تیمی است که توانسته است موفقیت های چشمگیر خود را در تمام رده های سنی و در ابعاد جهانی خلق کند.

اما حمایت بانک سامان به عنوان یک بانک خصوصی نام آشنا و دارای حسن شهرت در عرصه بانکداری داخلی و خارجی, از تیم والیبال ایران در شرایطی رخ داد که این تیم برای نخستین بار گام در یک تورنمنت بین المللی حساس و فشرده می گذاشت که حضور در آن ضمن از یک سو نیاز به آمادگی فنی و تدارکاتی بسیار زیاد و از سوی دیگر نیاز به حمایت و پشتیبانی مالی مناسب داشت تا تیم بتواند با خیالی آسوده به کسب موفقیت در میدان های بزرگ پیش رو بی اندیشد. شاید این پرسش به ذهن برسد که ضرورت این حمایت و حضور یک بنگاه اقتصادی در کنار یک تیم ورزشی چه می تواند باشد؟ قرار گرفتن نام بانک سامان به عنوان حامی والیبال ملی ایران را از دو منظر قابل بررسی و تحلیل کرد:

1-        مسئولیت اجتماعی: بانک سامان به عنوان یک نهاد اقتصادی قطعاً دارای ماموریت و چشم انداز تعریف شده ای برای کسب و کار خود است اما همانند برندهای بزرگ و نام آشنای دنیا در کنار فعالیت معمول و جاری کسب و کار, از حوزه مسئولیت اجتماعی و فرهنگی خود نیز غافل نشد و با حضور به موقع در کنار تیم ملی والیبال ایران زمینه افزایش توجه عمومی به اهمیت ورزش به خصوص این رشته ورزشی را فراهم کرد. در واقع این حمایت کلاس کاری تیم ملی والیبال را در سطح جهانی به دلیل قرار گرفتن نام یک بانک بر روی پیراهن آنها ارتقا داد و از سوی دیگر دست مدیران ارشد فدراسیون را نیز برای تامین تدارکات و پشتیبانی بهتر به تیم بازتر کرد.

 این رویکرد که البته در بانک سامان بی سابقه نیست و نمونه آن پیشتر را در حمایت این بانک از تیم ملی فوتبال در دیدار دوستانه با برزیل, حمایت از تیم ملی فوتسال, ساخت چندین مدرسه درمناطق محروم ایران, ساخت درمانگاه در ورزقان و حمایت از کودکان سرطانی و... مشاهده شده است از دو جهت می تواند مفید باشد. یکی مقوله فرهنگ سازی است که می تواند سایر برندها و شرکت های بزرگ اقتصادی را در به اشتراک گذاشتن بخشی از منافع اقتصادیشان با جامعه ای که در آن زندگی می کنند تحریک و ترغیب کند و دیگری اصل موضوع حمایت از یک رویداد است که به بانک فضایی می دهد تا با اقدامی دوراندیشانه در رفع یک مشکل اجتماعی یا توسعه یک هنجار اجتماعی مسئولیت پذیر و عامل باشد. البته اثر این حضور را می تواند در حمایت بانک  رفاه از تیم ملی شمشیر بازی و بانک کارآفرین از مسابقات اسب سواری و حمایت هواپیمایی آسمان از تیم ملی فوتبال دید و اظهار امیدواری کرد که این جریان در سایر بانک ها و سازمان ها نیز تداوم داشته باشد.

2-        ارتقا برند: حسن شهرت تجاری بانکسامان در فضای کسب و کار ایران با عملکرد بسیار خوب این بانک در حوزه بانکداری الکترونیکی, خدمات بانکداری بین الملل و خدمات بانکداری خاص به شرکت ها و اشخاص گره خورده بود و اساسا این بانک در بهره برداری از رسانه های مختلف برای تبلیغات و ترویج نام تجاری خود سال های سال بر سیاست کم گویی و گزیده گویی تاکید داشته است و همیشه تلاش کرده تا خدماتش مروج شهرتش باشند تا تبلیغاتش و  این بار نیز مدیران بانک سامان با اقدامی هوشمندانه دست به به کار بزرگی زدند تا موفقیت های توامانی همراه با تیم ملی والیبال ایران کسب کنند.

 از منظر ارتقا هویت بصری, حضور بانک سامان در کنار این تیم سبب شده است تا جامعه به صورت غیر مستقیم از این بانک چهره ای شاداب, جوان, جنگنده و پر امید به دست آورد. از سوی دیگر این بانک با توجه به تغییراتی که ظرف یک سال گذشته در المان های هویت بصری خود ( از جمله لوگو و شعار) داده بود توانست با کمترین هزینه, پیام خود را به میلیون ها ایرانی مشتاق که شاهد و ناظر بازی های این تیم بودند منتقل کند. همچنین با توجه به عملکرد بسیار خوب بانک سامان در حوزه بانکداری بین الملل و پخش بین المللی بازی های ملی این بانک توانست به سادگی و زیبایی خود را به مخاطبان بین المللی معرفی کند.

شاید بتوان این دو مقوله را بیشتر تحلیل کرد و یا شاخص هایی دیگر نیز به این دو مورد افزود اما آنچه حائز اهمیت است ترکیب بسیار زیبای این دو مقوله و انتخاب صحیح بانک سامان است که بی شک کاری ماندگار و فرهنگ ساز را در پیش گرفت تا ضمن بهره برداری تجاری, منافع ملی را نیز مورد توجه و حمایت قرار دهد. شاید به جرات بتوان این سبک از برندسازی را بهترین و اثرگذارترین شیوه در طول زمان به شمار آورد که یک بنگاه اقتصادی بدون استفاده از آگهی های تجاری روزنامه ای, تلویزیونی و محیطی توانسته است نقش و پیام اجتماعی و تجاری خود را اجرا و انتقال دهد.

/ 0 نظر / 35 بازدید